Zasady
funkcjonowania
na terenie Miasta i Gminy Frombork
systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
Zgodnie z ustawą z dnia
13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.) od 1 lipca 2013 roku
obowiązuje nowy system gospodarki odpadami. Rada Miejska we Fromborku uchwałą
nr XXVIII/248/13 z dnia 28 maja 2013 roku uchwaliła Regulamin utrzymania
czystości i porządku na terenie miasta i gminy Frombork, który określa szczegółowe wymagania i warunki utrzymania
czystości i porządku na nieruchomościach znajdujących się na terenie miasta i gminy
Frombork.
W ramach tego systemu gmina jest obowiązana do zorganizowania odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują
mieszkańcy. Rada Miejska we Fromborku uchwałą nr XXIII/202/2012 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie
odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie
zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne postanowiła również o
odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie
zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
W związku z powyższym
właściciel nieruchomości powinien złożyć do Urzędu Miasta i Gminy we Fromborku deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi zgodnie z wzorem określonym w uchwale Rady Miejskiej we Fromborku nr XXIII/206/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie ustalenia wzoru
deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez
właściciel nieruchomości położonych na terenie Miasta i gminy Frombork.
Gmina Frombork
podpisała umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania Spółką z o. o. (82-300 Elbląg, ul. Szańcowa 1), wyłonioną w drodze przetargu, na
odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Zgodnie z umową
Wykonawca za wykonanie przedmiotu umowy za okres od dnia 1 lipca 2013 roku do dnia 31
grudnia 2014 roku otrzyma wynagrodzenie w
wysokości 2 98 890,00 zł. Ww. wynagrodzenie zostało podzielone na
18 równych części, z których każda stanowić będzie miesięczne wynagrodzenie.
Gmina Frombork podpisała również umowę z Zakładem Utylizacji Odpadów Spółką z
o. o. (82-300 Elbląg, ul. Mazurska 42) na zagospodarowanie odpadów komunalnych
dostarczonych przez MPO Sp. z o. o. Wynagrodzenie za realizację przedmiotu
umowy jest ustalone na podstawie faktycznej ilości i rodzaju odpadów
komunalnych przyjętych przez ZUO Sp. z o. o. do zagospodarowania oraz obowiązującego w dniu
przekazania odpadów cennika opłat (uchwalonego przez Radę Miejską w Elblągu), jako iloczyn ilości
odpadów i ceny jednostkowej dla danego rodzaju odpadów.
Wszystkie odpady komunalne odebrane przez
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o. o. z siedzibą w Elblągu od właścicieli
nieruchomości z terenu Miasta i Gminy Frombork są przekazywane do Zakładu
Utylizacji Odpadów Sp. z o. o. z siedzibą w Elblągu, ul. Mazurska 42 i tam są
zagospodarowane poprzez:
1.mechaniczno-biologiczne przetworzenie odpadów
komunalnych w celu ich przygotowania do odzysku i recyklingu, w tym m.in.:
-sortowanie
odpadów komunalnych zmieszanych i pozostałości po sortowaniu u „źródła" przez
mieszkańców,
-doczyszczanie
odpadów selektywnie zebranych u „źródła"
przez mieszkańców,
-kompostowanie
odpadów komunalnych biodegrowalnych zebranych selektywnie lub wysegregowanych z
odpadów komunalnych zmieszanych,
-produkcje
paliwa alternatywnego,
2. składowanie odpadów po mechaniczno -
biologicznym przetwarzaniu oraz innych odpadów dopuszczonych do składowania
pozwoleniem zintegrowanym,
3. odzysk i unieszkodliwianie odpadów
komunalnych wielkogabarytowych,
4. przekazywanie na bieżąco uprawnionym
podmiotom, w celu poddania procesom recyklingu dostarczanych odpadów
komunalnych przydatnych do recyklingu m.in. metali, papieru, tworzyw
sztucznych, szkła,
5. przekazywanie uprawniony podmiotom, w celu
ich unieszkodliwiania dostarczanych niebezpiecznych odpadów typu komunalnego.
Zgodnie z uchwałą nr
XXIII/203/12 Rady Miejskiej we Fromborku z dnia 28 lutego 2012 roku w sprawie
wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
ustalenia stawki takiej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności
stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 13 zł miesięcznie
za osobę zamieszkałą na danej nieruchomości. W przypadku, gdy odpady są
zbierane w sposób selektywny stawka wynosi 8,00 zł. W przypadku nieruchomości,
na której nie zamieszkują mieszkańcy, a
powstają odpady komunalne opłata za gospodarowanie odpadami stanowi iloczyn
liczby pojemników o określonej pojemności oraz odpowiedniej stawki opłaty za pojemnik.
Zgodnie z ww. uchwałą
zostały ustalone następujące miesięczne stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności:
1. w
przypadku gdy odpady komunalne są zbierane w sposób nieselektywny:
· 110 l/120 l - 40,00 zł,
· 240 l - 60,00 zł,
· 110 l - 200,00 zł
· 7 m
3 - 600,00 zł
· w przypadku pojemników o pojemnościach
innych niż ww. wymienione za 1 m
3 - 100,00 zł
2. w
przypadku gdy odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny
· 110 l/120 l - 25,00 zł,
· 240 l - 40,00 zł,
· 110 l - 140,00 zł
· 7 m
3 - 400,00 zł
· w przypadku pojemników o pojemnościach
innych niż ww. wymienione za 1 m
3 - 70,00 zł.
Od 1 października 2013 r. opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać miesięcznie, w terminie do
dnia 15 następnego miesiąca.
Wpłaty, w wysokości zgodnej ze złożoną deklaracją należy uiszczać:
- gotówką
w kasie Urzędu Miasta i Gminy we Fromborku, ul. Młynarska 5a;
lub
- przelewem
na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy we Fromborku - nr konta 93 8313 0009
0060 0170 2000 0010.
Harmonogram odbioru
odpadów komunalnych z terenu Miasta i Gminy Frombork kształtuje się
następująco:
1. niesegregowane
odpady:
· częstotliwość odbioru minimalnie jeden
raz w tygodniu na terenie miasta,
· częstotliwość odbioru minimalnie co 2
tygodnie na terenie gminy,
2. segregowane
odpady:
·
częstotliwość odbioru co 2 tygodnie nie
dopuszczając do przepełnienia
na terenie miasta,
·
w okresie letnim od 01 czerwca do 31
sierpnia pojemniki do segregacji odpadów frakcji papier, szkło, tworzywo sztuczne lokalizowane
przy ul. Dworcowej, Basztowej, Rybackiej, Mickiewicza, Pocztowej i Katedralnej
muszą być opróżniane jeden raz w tygodniu,
· częstotliwość odbioru co najmniej co 3
tygodnie na terenie gminy,
3. odpady
niebezpieczne ( chemikalia, zużyte baterie, zużyte akumulatory, zużyte oleje, i inne oraz przeterminowane leki, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny):
· odbierany kontener na odpady
niebezpieczne będzie w miarę zapełnienia się kontenera i pojemników
przeznaczonych na te odpady, jednakże
nie rzadziej niż raz w miesiącu,
4. zużyte
opony, odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny o dużych gabarytach, a także odpady budowlane i rozbiórkowe oraz odpady
zielone:
· odbierane będą w ramach tzw. zbiórki
objazdowej przeprowadzonej 2 razy do roku, wystawione przy punktach selektywnej zbiórki, w okresie od 1
maja do 30 września każdego roku w terminach określonych w Harmonogramie opracowanym przez wykonawcę w uzgodnieniu z Zamawiającym.